tirsdag 11. oktober 2011

Akklimatisering av saltvannssnegler.

Så kommer forklaring på hvordan jeg akklimatiserte disse dyrene da de kom i hus for et par dager siden.Disse er veldig var for endringer i vannverdier ,så dette bør gjøres ved drypp-metoden ,dvs. veldig langsom utskifting av vann.
Tok da i bruk en breedingboks som jeg pleier å bruke til oppforing av yngel i. Dette er en boks en kan henge på karet de skal gå i og utskifting av vann foregår ved hjelp av en slange som går mellom karet og denne boksen. Dette blir drevet av en luftpumpe ,i dette tilfellet bør den kunne reguleres så ikke det ble for mye vann som kom ut. Stilte den helt lavt at det kun dryppet vann oppi boksen,så det tok sin tid før verdiene ble lik det som var i hovedkaret. Men siden man ikke trenger å gjøre noe spesiellt ,så er det bare å la det gå av seg selv.
Det vil si ,i dette tilfellet måtte jeg passe på å fylle vann på beholderen jeg hadde vann i fra hovedkaret.
Jeg kunne nemlig ikke henge boksen på karet siden dette har en 5 cm bred glasskant rundt karet oppe.
Så da satt jeg breedingboksen på kanten av vasken,et plastkar med vann fra hovedkaret ned i vasken,måtte bygge den litt opp for å få kontakt med boksen og koblet de sammen.
Tok målinger underveis og da de var så godt som lik,tok jeg sneglene over i hovedkaret ,veldig enkelt ,trygt og greit :)
Fordelen med å kunne henge karet direkte på karet ,er at temperaturen er lettere å holde.

Dete er en fin metode å bruke på all tilvenning av fisk,yngel,reker osv. hvis verdiene i karet har store forskjeller.Hvor lang tid /mengde vann som brukes er avgjørende av hvor store forskjeller det er og hvor sensible dyrene er .

Legger ved bilde for å illustrere hvordan det så ut. Her kan de blandt annet kjøpes.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar